اخبار و مقالات

گیاه سنبل آبی و خطرات آن

در سال گذشته، شهرداری چاف و چمخاله و محیط زیست و گروه های خود جوش طرفدار محیط زیست اقدام به پاکسازی نصفه و نیمه رودخانه تالاب های چمخاله از سنبل آبی کردند اما متاسفانه این کار بی فایده بود، زیرا برای پاکسازی سنبل آبی می بایست تمامی بوته های شناور بر روی آب جمع آوری گردد و حتی  ۱ بوته هم باقی نمانده باشد چرا که این گیاه قدرت رشد و تکثیر بسیار زیادی دارد، که متاسفانه این امر به دلایل مختلف حاصل نشد.

خطرات گیاه سنبل آبی در چاف و چمخاله

در سال جاری مجدداً بوته های به جا مانده رشد کرده و کل سطح رودخانه را گرفته اند. برخی از افراد، مسافران و غیره، از این گیاه در منازل خود به عنوان یک گیاه زینتی استفاده می نمایند که لازم است در این مورد کاملا هشیار باشند.

ظاهراً در طی چند روز اخیر، مجدداً طرفداران محیط زیست شروع به اقدام جهت پاکسازی سنبل آبی از سطح رودخانه و تالاب کرده اند که قطعا به تنهایی موفق نخواهند شد زیرا حجم کار بسیار زیاد بوده و به تجهیزات پیشرفته تری نیاز است.

خطرات گیاه سنبل آبی در چاف و چمخاله

سنبل آبی چیست؟

سنبل آبی یک گونه غیر بومی است و گسترش سریع آن و پوشش کامل سطح آب موجب بروز مشکلات عدیده زیست‌محیطی به‌ویژه کاهش تنوع زیستی و مرگ تدریجی تالابها را فراهم می‌نماید؛ بنابراین باید در یک اقدام علمی و اجرایی نسبت به معدوم‌سازی این گونه از گیاهان اقدام گردد.

گفته شده است که این گیاه به دلیل قدرت خودپالایی بالا و امکان سازگاری فوق‌العاده با محیط می‌تواند حتی فلزاتی سنگین مثل جیوه و سرب را که از طریق فاضلاب کارخانه‌های صنعتی به آب‌ها وارد می‌شوند را به خود جذب کند. به همین دلیل تجمع سنبل آبی در محیط به شدت خطرناک است و می‌تواند عامل مهمی برای بروز بیماری‌هایی از جمله انواع سرطان باشد و خطری هم ردیف استنشاق گاز خردل برای محیط زیست دارد.

خطرات گیاه سنبل آبی در چاف و چمخاله

البته تحقیقات نشان داده است عصاره برگ های این گیاه خواص آنتی اکسیدان و ضد سرطانی بسیار بالایی دارند به طوری که در نمونه های آزمایشی توانسته است حجم توده های سلولی چهار مدل از سلول های سرطانی (سلول های سرطانی کبدی و ریوی از این جمله) هستند را کاهش دهد.

خطرات گیاه سنبل آبی در چاف و چمخاله

جلوگیری از رشد سنبل آبی

همانطور که توضیح داده شد، سنبل آبی می تواند برای سلامتی انسان و محیط زیست بسیار آسیب رسان باشد و لازم است برای مهار رشد آن برنامه ریزی بسیار دقیق و مدونی داشت که این امر بدون داشتن تجهیزات مناسب و به تعداد کافی میسر نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا