اخبار و مقالات

چگونه می توان جلوی ورود کرونا به گیلان و خصوصا لنگرود را گرفت؟

همانطور که همه شما در جریان هستید این روزها همه جا صحبت از شیوع یک بیماری با عنوان کرونا می باشد. این بیماری که منشا آن را چین خوانده اند به قدری مسری بوده که به سادگی قابل انتقال است. بر خلاف نمونه های مشابه آن همچون انواع آنفولانزا و غیره، قدرت انتقال بیماری کرونا بسیار زیاد است. در زمان بروزرسانی این نوشته، متاسفانه این بیماری به شدت به گیلان و تمامی مناطق از جمله شهر ساحلی چمخاله لنگرود نیز ورود کرده است و ظواهر قضیه نشان می دهد که پس از تهران، در ابتدای شیوع کرونا، گیلان یکی از پرخطرترین استان های کشور بوده که با این بیماری در حال جنگیدن می باشد و اخبار ضد و نقیضی از جان باختن بسیاری از هم استانی های عزیز از ابتدای شیوع تا بحال نیز به گوش می رسد اما به دلیل غیر رسمی بودن برخی از اخبار نمی توان به طور قطع این اخبار را تایید و یا رد کرد و تنها اخباری که می توان به آنها استناد کرد، اخبار رسمی وزارت بهداشت می باشد که به صورت رسمی اعلام می گردد.
اما ناراحت کننده ترین بخش ماجرا اینجاست که برخی از اهالی لنگرودی و بخش های زیرمجموعه همچون چمخاله و دیگر شهرهای لنگرود، به هیچ عنوان بهداشت لازم را رعایت نمی‌نمایند و با توجه به بحرانی بودن ماجرا و اطلاع رسانی های پی در پی همچنان دست به انجام کارهایی می زنند که جز انتقال سریع تر و آسان تر ویروس هیچ پیامد دیگری نیز ندارد.

عدم رعایت بهداشت توسط برخی کسبه

متاسفانه برخی از صاحبان نانوایی ها و دیگر مکان های شهر همچنان با دست هایی که نان می پزند اقدام به رد و بدل کردن اسکناس هایی می کنند که بدون شک آلوده ترین جنسی است که این روزها در کنار ماست. در مکان هایی همچون نانوایی ها لازم است فردی مستقل مسئول دریافت و پرداخت اسکناس ها به مشتریان باشد و از دست زدن به نان به طور جدی اجتناب نماید. نانوایی ها تنها یکی از مکان هایی هستند که می بایست بسیار جدی مورد توجه قرار بگیرند.

عدم رعایت بهداشت توسط مسافرین یا حتی افراد بومی

به کرات دیده شده که مسافرین عزیزی که قدم رنجه فرموده اند و به چمخاله مراجعه کرده اند، پروتکل های بهداشتی را رعایت ننموده اند. ما از صمیم قلب مشتاقیم تا پذیرای مسافرین عزیز در شهر زیبایمان باشیم اما متاسفانه وضعیت امسال با سالهای گذشته کاملا متفاوت است و بهتر است تمامی این موارد را در نظر داشته باشیم.

تعطیلی آرایشگاه ها و مکان های عمومی

به دلیل نزدیک بودن آرایشگر با مشتریان در آرایشگاهها، این مکان ها یکی از آلوده ترین و مهم ترین مکان ها برای انتقال سریع ویروس کرونا هستند. توصیه اکید می شود که مکانهای اینچنینی تا اطلاع ثانوی تعطیل شوند.

عدم شرکت در گردهمایی های خانوادگی یا مراسم مذهبی

تا اطلاع ثانوی از شرکت در گردهمایی های مذهبی همچون مراسم ترحیم، نمازهای جماعت و… خودداری نمائیم تا ان شاء الله وضعیت به روال عادی تبدیل شود.

شستشوی دستها و بهداشت فردی

چنانچه به هر دلیلی با فردی خارج از خانه (محل قرنطینه) ارتباطی حتی بدون تماس برقرار نمودید، سعی نمائید اقدام به رعایت بهداشت همچون تعویض لباس ها، شستشوی آنها، شستشوی کامل دستها، ماسک و غیره نمائید و بهتر است حتما استحمام کنید.

به چمخاله گیلان سفر نکنید

از آنجاییکه رفته رفته تعداد مبتلایان به کرونا در ایران به طور مجدد افزایش یافته، احتمال قرنطینه شدن مجدد چمخاله دور از انتظار نیست و نمی توان وضعیت ویروس کرونا در چمخاله را جدای از شهرستان های دیگر در نظر گرفت. بسیاری از ساکنین شهرهای بزرگ در حال سفر به شمال کشور و خصوصا چمخاله گیلان هستند تا شاید بتوانند فضایی دور از آلودگی را برای خود بیابند اما متاسفانه استان گیلان از جمله استان هایی می باشد که این بیماری به آنجا به شدت ورود پیدا کرده و سفر به گیلان و شمال کشور تحت هیچ شرایطی به صلاح نمی باشد اما همچنان مشاهده می شود که مردم از سراسر ایران به گیلان مسافرت می کنند.

ویروس‌ها همیشه در حال تغییر و جهش هستند. اما اینکه به چه صورتی تغییر می‌کنند ناشناخته است. خانواده ویروس کرونا همیشه از گونه‌ حیوانی به گونه دیگری منتقل شده است. این ویروس برای انتقال آسان‌تر ممکن است تکامل پیدا کند و موجب بیماری‌ سخت‌تری شود. دانشمندان در حال تحقیق درباره این موضوع هستند. ‌

لطفا توجه داشته باشید که بهترین تصمیم عدم خروج از منزل در مواقع غیرضروری بوده و برای در امان ماندن از این بیماری نیازی نیست به مسافرت بروید. چرا که ممکن است سلامت خود و خانواده خود را نیز به خطر بیاندازید.

کلیه اهالی گیلان و خصوصا شهرستان لنگرود و چمخاله نیز لازم است به کلیه دستورالعمل های بهداشتی که از مراجع رسمی و معتبر (خصوصا سازمان بهداشت جهانی) اعلام می شود توجه نمایند و تمامی آنها را به کار گرفته تا ان شالله رفته رفته این ویروس تضعیف شده و از بین برود. توجه داشته باشید که ویروس کرونا کلیه شهرستان های گیلان از جمله رشت، آستارا، تالش، لنگرود، لاهیجان، رودسر، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، سیاهکل و دیگر نواحی گیلان را به شدت تهدید می کند. بنابراین در رعایت کلیه دستورالعمل ها کاملا جدی عمل نمائید.

چطور به ویروس کرونا مبتلا نشویم؟

تا این لحظه واکسنی برای ویروس کرونا وجود ندارد. گرچه اخبار ضد و نقیضی از ساخت واکس کرونا به گوش می رسد اما همچنان تا عملی شدن این اخبار نمی توان مواردی را تایید یا رد کرد. بنابراین تنها راه جلوگیری از سرایت آن تشخیص زودهنگام و درمان بیمار در قرنطینه است. باید به دنبال افرادی گشت که با بیماران این ویروس در تماس بوده‌اند و آنها را زیر نظر گرفت. در قدم بعدی باید محدودیت‌های مسافرتی ایجاد کرد و از گردهمایی‌های عمومی به شدت و به طور جدی جلوگیری کرد. ضمنا به افراد مسن که دانش و آگاهی کمتری نسبت به این بیماری دارند توجه بیشتری گردد و آنها را قانع کنیم که بهداشت فردی و گروهی را رعایت نمایند تا ان شاء الله از این بحران نیز عبور نمائیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا