سوغات چمخاله
موضوعات داغ

سبزی ترش واش، سوغاتی لذیذ گالش کلام چمخاله

سبزی ترش واش نوعی سبزی خورشتی می باشد که در گیلان و اغلب نیز در مناطق همجوار شرق استان گیلان رشد می کند. به این سبزی بویا یا ترشک نیز گفته می شود. خورشتی که به واسطه سبزی ترش واش پخته می شود ترش واش قاتق، آبکی، غورابه، بویا قاتق و… نامیده می شود. این سبزی به دو صورت خودرو و پرورشی وجود دارد که نوع پرورشی آن دارای فراوانی بیشتری بوده و از دیدگاه های متفاوت، برتری هایی را نسبت به نوع خودرو دارد. نگهداری سبزی ترش واش بسیار مشکل بوده و به جرات می توان گفت کمتر کسی از عهده کاشت، داشت و برداشت آن برخواهد آمد. با ما در سایت چمخاله همراه باشید تا به طور کامل با این محصول آشنا شویم.
این محصول اغلب در شرق گیلان کشت می گردد که مرکز اصلی پرورش، تولید و فروش آن منطقه گالش کلام از توابع شهرستان لنگرود در استان گیلان می باشد. منطقه گالش کلام یک منطقه ساحلی و توریستی بوده و دارای محصولاتی نظیر برنج، مرکبات، کرم ابریشم، هندوانه و… می باشد که سبزی ترش واش نیز یکی از محصولات اصلی این منطقه به شمار می رود و این منطقه به عنوان بزرگ ترین مرکز کاشت و فروش ترش واش شناخته شده است.

نحوه پرورش سبزی ترش واش

سبزی ترش واش رشد پی در پی دارد، یعنی پس از بریدن سبزی جهت استفاده، محل بریده شده مجددا رشد کرده و پس از چند روز به طور مجدد قابل برداشت می باشد. به همین خاطر در طی برداشت های مکرر این محصول، آبیاری و نگهداری از آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین عمل وجین که از آن به عنوان از بین برنده علف های هرز یاد می شود، به صورت دستی ، مداوم و دوره ای انجام می گردد تا سبزی های ترش واش همواره به طور خالص و پاک مورد برداشت و استفاده قرار گیرد.

این محصول دارای خواص بسیار زیادی می باشد که در ادامه با برخی از آنها آشنا خواهید شد.

خواص سبزی ترش واش و کاربردهای طبی و درمانی آن

اطلاعات زیر از منابع معتبر علمی و همچنین طب سنتی و محلی و همچنین به صورت تجربی استخراج شده است و به طور جامع و به عنوان کاملترین مرجع آشنایی با خواص گیاه ترش واش مورد استفاده قرار خواهد گرفت. خواهشمندیم در صورت استفاده از مطالب این سایت، ذکر منبع را از یاد نبرید. به شما اطمینان خواهیم داد که با مطالعه توضیحات این صفحه و آشنایی با خواص درمانی و طبی این محصول، جهت خرید سبزی ترش واش مشتاق خواهید شد و جهت خرید می توانید از طریق منوی سایت، وارد صفحه مورد نظر در سایت ترش واش شده و توضیحات لازم را در رابطه با نحوه خرید محصول مشاهده نمایید.

بهتر است سراغ معرفی خواص طبی و درمانی سبزی ترش واش برویم.

سبزی ترش واش

سبزی ترش واش به دلیل داشتن مقدار فراوان آهن برای درمان کم خونی موثر است. همچنین گیاه ترشک یا همان ترش واش، دارای فسفر نیز می باشد. مصرف سبزی ترش واش برای برطرف کردن اختلالات خونی، آلرژی های بهاری، سل غدد لنفاوی گردن، اختلالات حاد پوستی و نوعی بیماری خونی ناشی از کمبود ویتامین C توصیه می شود. چرا که ترش واش سرشار از ویتامین سی بوده و برای افرادی که دارای کمبود ویتامین C هستند بسیار مفید است.

از دانه های این گیاه به عنوان مسکنی برای بهبود درد مفاصل استفاده می کنند. البته این کاربرد بیشتر در گذشته و توسط عشایر مورد استفاده قرار می گرفت. ناگفته نماند که دانه ترش واش از جمله محصولاتی است که بسیار کمیاب و شدیدا گران است و تنها نزد کسانی که اقدام به پرورش ترش واش می کنند یافت می گردد. متاسفانه عموماً دانه ترش واش (بذر ترش واش) به دلیل کمیاب بودن، به صورت انبوه و با هدف استفاده از خواص طبی به فروش نمی رسد.

از طرفی، علاوه بر خاصیت تسکین دهندگی، جوشانده برگ و دانه های سبزی ترش واش به صورت موضعی برای درمان دمل نیز بسیار موثر است.

از ترش واش یا گیاه ترشک برای دفع زرداب، تصفیه خون و کارایی کبد، کلیه و روده ها نیز استفاده می گردد. همچنین از ترش واش به عنوان داروی ضدعفونی کننده و منقبض کننده خون به صورت موضعی نیز استفاده می شود.

از ترش واش برای درمان یبوست نیز استفاده می شود. سبزی ترش واش تصفیه کننده و هضم کننده بسیار خوبی بوده و عملکرد گوارش را بسیار بهبود می‎بخشد، چرا که برای تنظیم طبیعی اسید معده به کار می رود.

سبزی ترش واش جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد و برای تقویت مو، ناخن و کیفیت پوست بدن بسیار تاثیرگذار است و همچنین به مثابه یک داروی اشتها آور عمل می‌کند و به شدت اشتها آور است.

آبیاری سبزی ترش واش به چه صورت انجام می شود؟ 

همه ما می دانیم که در فعالیت های کشاورزی و پرورش هر محصولی، مراحل مختلفی برای نگهداری آن محصول وجود دارد. سبزی ترش واش نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه کاشت، نگهداری و داشت آن به قدری زحمت دارد که هر کسی قادر به انجام صحیح آن نخواهد بود. 

از اواخر زمستان زمین های کشاورزی جهت کاشت ترش واش آماده می گردند و کلیه مراحل کاشت، نگهداری و برداشت و همچنین به پایان رسیدن این محصول معمولا بین 6 تا 7 ماه به طول می انجامد. در واقع اولین ماه فصل پاییز یعنی مهر، ماه خداحافظی با برداشت ترش واش است و از آن پس تنها تولیدکنندگان اصلی قادر به ارائه این محصول در فصول مختلف سال خواهند بود. یکی از مراحل زمانبر و سخت در زمینه نگهداری سبزی ترش واش، آبیاری روزانه آن است. این سبزی نیاز دارد تا روزانه 2 یا 3 بار به مدت طولانی و به مقدار کافی آبیاری گردد. عدم آبیاری آن حتی تنها به مدت چند ساعت می تواند باعث پژمرده شدن و از بین رفتن این گیاه شود. میزان آبیاری نیز بستگی به میزان ترش واش کاشته شده دارد. آب های استفاده شده برای آبیاری ترش واش، همچون سبزیجات دیگر، می بایست پاک و به دور از آلودگی باشند. به همین خاطر پرورش دهندگان بومی گالش کلام از آب های زلال قابل شرب چاه برای آبیاری این گیاه استفاده می نمایند. میزان مصرف آب در آبیاری سبزی ترش واش بسیار بالاست و در نتیجه باعث به وجود آمدن هزینه زیادی برای نگهداری این گیاه می گردد. با توجه به هزینه های بسیار بالای کاشت، نگهداری و برداشت سبزی ترش واش، شما مشتری می توانید خرید سبزی ترش واش را با قیمتی بسیار مناسب به طور مستقیم از تولیدکننده و پرورش دهنده اصلی تهیه نمایید.

به دلیل نوع محصول، امکان بسته بندی و ارسال به نقاط دور وجود ندارد. به همین خاطر فروش این محصول تنها به صورت حضوری انجام می گردد.

نوع چرخ شده محصول شامل چه ترکیباتی است؟

نوع چرخ شده محصول به طور کاملا خالص می باشد و هیچ گونه مواد خوراکی و سبزیجات معطر دیگری را شامل نمی شود.

نوع سرخ شده محصول شامل چه ترکیباتی است؟

نوع سرخ شده شامل مواد خوراکی لازم همچون سیر، سبزیجات معطر لازم و… می باشد و به صورت کاملا آماده جهت فروش ارائه می گردد.

چنانچه قصد خرید سبزی ترش واش دارید، کافیست پیش از مراجعه به فروشگاه واقع در چمخاله و منطقه گالش کلام، از طریق تماس با شماره 09396919333 از موجود بودن محصول درخواستی اطمینان حاصل نمایید.

همچنین جهت آشنایی با نحوه پخت و طرز تهیه خورشت ترش واش می توانید به سایت فروش ترش واش مراجعه نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا