اخبار و مقالات

خورشید گرفتگی 5 دی 98 را در ساحل چمخاله تماشا کنید

یک خبر خوش برای اهالی چمخاله داریم و آن خبر این است که در روز 5 دی 98 ما می توانیم شاهد یک کسوف یا همان خورشید گرفتگی اما به صورت جزئی و با 53 درصد گرفتگی را شاهد باشیم.

حتما میدانید که خورشید گرفتگی یا کسوف زمانی رخ می دهد که زمین، ماه و خورشید دقیقا در یک راستا قرار بگیرند و سایه ماه بر روی زمین بیفتد. اگر مدار ماه به دور زمین و مدار زمین به دور خورشید هم صفحه بودند، هر ماه شاهد یک خورشید گرفتگی بودیم اما به علت انحراف ۵ درجه ای این دو مدار، به طور معمول سالیانه ۲ بار خورشید گرفتگی روی می دهد و به علت کوچک بودن سایه ماه بر روی زمین، در هر کسوف درصد کمی از ساکنان کره زمین شانس دیدن خورشید گرفتگی را پیدا می‌کنند که هم اکنون در این دوره، ساکنین ایران نیز این شانس را خواهند داشت.

هر چه به سمت جنوب ایران برویم درصد این گرفتگی بیشتر خواهد بود و این گرفتگی از نوع حلقوی می باشد که کشورهای حاشیه خلیج فارس می توانند این خورشید گرفتگی حلقوی را تماشا نمایند.

زمان خورشید گرفتگی 5 دی 98

باید بدانیم که خورشید در چمخاله به صورت گرفته طلوع خواهد کرد و حدودا 3 دقیقه پس از طلوع خورشید، این گرفتگی به اوج خود خواهد رسید و سپس از میزان گرفتگی کاسته می شود.

بنابراین در صورت مساعد بودن هوا، می توانید پیش از طلوع خورشید در مناطقی مناسب همچون ساحل چمخاله آماده ملاقات با این پدیده زیبا باشید.

 

زمان طلوع خورشید در چمخاله در روز گرفتگی: 7 و 21 دقیقه

زمان رسیدن خورشید گرفتگی به اوج خود: 7 و 25 دقیقه

زمان به پایان رسیدن خورشید گرفتگی: 8 و 22 دقیقه

بیشترین درصد گرفتگی که از چمخاله قابل رویت است : 53 درصد

خورشید گرفتگی - چمخاله

آیا از فلاپی یا فویل می توانیم برای نگاه کردن به خورشید گرفتگی استفاده کنیم؟

به هیچ وجه! نگاه کردن با این وسایل شدیدا به چشم شما آسیب می زند زیرا این اجسام فقط شدت نور را کاهش می دهند اما مانع عبور پرتوهای مضر خورشید نمی شوند. برای رصد خورشید گرفتگی حتما باید از فیلترهای مخصوص استفاده کنید. ارزان ترین فیلتر ایمن برای رصد خورشید، شیشه جوشکاری شماره ۱۴ است. البته فیلتر شماره ۱۴ به سختی پیدا می شود و می توانید به جای آن از دو فیلتر روی هم شماره ۷ یا ۸ و ۹ که در بازار وجود دارد استفاده کنید.

بنابراین امیدواریم که وضعیت جوی به گونه ای باشد که بتوانید این پدیده زیبا را که از آیات الهی ست در شهر زیبایمان چمخاله تماشا کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا